Saturday, October 12
Shadow

BC avslører foreslåtte endringer for å begrense SGAR-bruk – PCT


I mai kunngjorde British Columbia Ministry of Environment and Climate Change foreslåtte endringer som ville begrense bruken av andregenerasjons antikoagulerende rodenticider (SGAR).

Den tar imot tilbakemeldinger fra publikum om disse endringene til og med søndag 19. juni kl. 23:59 Pacific Time, på sin hjemmeside. Endelige reguleringsendringer forventes å tre i kraft tidlig i 2023.

21. juli 2021 forbød BC bruken av SGAR midlertidig i en 18-måneders periode. I løpet av denne tiden vurderte den “en vitenskapelig gjennomgang, analyse av regulatoriske hull og en jurisdiksjonsskanning av hvordan SGAR er regulert internasjonalt” i de foreslåtte endringene.

De foreslåtte endringene er rettet mot å adressere risikoen og redusere dyrelivets eksponering for gnagere ved å minimere unødvendig bruk av SGAR. For tiden i BC kreves det en autorisasjon for å selge eller bruke SGAR på offentlig grunn, i leilighetsbygg eller som en tjeneste. Autorisasjonsinnehavere skal være sertifisert, og inkludere leverandører, skadedyrbekjempere, kommuner, golfbaner/landskapsarbeidere, verktøy, olje og gass, skog- og veipersonell.

I en intensjonsavtale fra mai 2022 foreslo departementet endringer på ni områder:

1. Forby tilgang og bruk av SGAR i BC for publikum, og de fleste kommersielle og industrielle operasjoner.

2. Tillat bare viktige tjenester, inkludert landbruk, å bruke SGAR:

  • Helse og helsetjenester
  • Offentlig sikkerhet
  • Kritisk infrastruktur
  • Matforsyning og landbruksproduksjon
  • Transport
  • Hygiene
  • Kommunikasjon
  • Rettsmedisinere og de som utfører begravelsestjenester
  • Miljøvernaktiviteter

Krever bruk av integrert skadedyrbekjempelse for all SGAR-bruk. Foreslåtte endringer inkluderer:

  • Forbyr forebyggende agn.
  • Lag og implementer en stedsspesifikk plan for integrert skadedyrbekjempelse ved bruk av SGAR.
  • Iverksette og dokumentere forebyggende tiltak før SGAR-bruk.
  • Registrering når SGAR er utplassert og fjernet.
  • Krever andre ikke-kjemiske/fysiske kontroller som skal brukes før eller etter SGAR-bruk.

4. Krever at alle essensielle tjenester, inkludert landbruk, har plantevernmiddelpåføringssertifisering for SGAR-bruk.

Krev autorisasjon for alle viktige tjenester, inkludert landbruk, ved bruk av SGAR, inkludert:

  • Krever at alle viktige tjenester som bruker SGAR er lisensiert.
  • Krever at alle lisenshavere som har brukt SGAR-er angir om de har kjøpt SGAR-er på nett.

6. Forbyr langvarig bruk av SGAR. Foreslåtte endringer inkluderer:

  • Forbyr langsiktige SGAR-agnscenarier, som er definert som agn som varer lenger enn 35 påfølgende dager eller agn som overstiger totalt 120 dager innenfor en 12-måneders periode, per sted.
  • Tillater kun kortsiktig SGAR-agn, som er definert som å falle under langsiktig agnterskel.

7. Forby bruk av SGAR i kritiske dyrelivshabitater ved å:

  • Forbyr bruk av SGAR innenfor kritiske dyrelivshabitater.
  • Å gi dispensasjon til autoriserte myndighetsgodkjente verneprosjekter.

Endring av avhending og melding om SGAR ved å kreve:

  • Rettidig rengjøring av avfallslokk og døde gnagere.
  • Riktig avhending av utløpte eller utløpte SGARer ved et godkjent anlegg.
  • Fest agnboksens etiketter på utsiden av agnboksen for nøyaktig å identifisere innholdet i boksen.

Større krav til SGAR-salg. Foreslåtte endringer inkluderer:

  • Begrenset tilgang til og henting av departementsskilt der SGAR-produkter selges.
  • Krav til plantevernmiddelleverandører som selger SGAR for å bekrefte at kjøpere har sertifikat i den aktuelle kategorien, har lisens og er en viktig tjeneste- eller lisensiert tjenesteleverandør.
  • Krav om dispensasjoner informerer kundene om risikoen for dyrelivet ved bruk av SGAR, og om de nye kravene til IPM, avhending og journalføring før hvert SGAR-salg.
  • Krever at plantevernmiddelleverandører fører tilleggsregistre knyttet til salg av SGAR.

Det ble også foreslått flere administrative endringer.

The Structural Pest Management Association of British Columbia (SPMABC) har jobbet tett med BC Ministry of Environment om denne saken.

“Vi har vært involvert gjennom det meste av prosessen, og vi jobber tett med dem om de foreslåtte endringene. De har tatt mange av våre tilbakemeldinger, og dette er bare neste steg, sa Christopher Day fra den offentlige kommentarperioden. Dag er president for SPMABC og Vancouver Island filialsjef for Orkin Canada.

Han sa at foreningen tar til orde for innendørs bruk av gnagere, som noen ganger er nødvendig for å dempe ekstreme gnagerangrep. “Vi føler at det ikke er noen skade i å forby intern bruk av disse produktene,” hovedsakelig fordi rovdyr ikke er tilstede innendørs, sa Day.

Sean Rollo, Chief Technology and Business Development Officer for Orkin Canada i Moncton, NB, og presidentvalgt i Canadian Pest Management Association, forventet ikke at de foreslåtte regelendringene ville bli mye endret etter offentlig tilbakemelding.

“Jeg tror dette er et rent politisk og følelsesdrevet vedtak. Det er uheldig, sa han om det ventende regelverket.

Rollo var spesielt bekymret for det begrensede antallet dager som var tillatt for kontinuerlig SGAR-bruk. Han spurte: «Hva gjør du i områdene hvor du har et stort gnagertrykk? Hva åpner vi næringskjeden for? Hva åpner vi for i et folkehelseperspektiv? ”

Rollo var enig i at det kun er en rolle for fangstprogrammer og andre gnagerkontrolltiltak som ikke er avhengig av SGAR. “Jeg er helt enig i det,” sa han. “Jeg synes ikke det er en dårlig ting å presse næringen i en bestemt retning, for jeg tror det er tider når folk blir avhengige av gnagere. Det er billigere.”

“Sølvlinjen” i de foreslåtte endringene, sa Rollo, er at nå er “alle skadedyrbekjempere på lik linje.” Klienter vil ikke lenger bli påvirket av rimeligere kontrollprogrammer som utelukkende er avhengige av bruk av gnagermidler. I stedet vil alle skadedyrbekjempende selskaper måtte tilby mer arbeidskrevende IPM-baserte programmer.

“Dessverre vil dette føre til at kostnadene for skadedyrkontroll øker ganske mye, noe jeg tror vil føre til at noen prøver å gjøre det selv eller ikke gjør det i det hele tatt,” sa Rollo om hvordan klienter kan reagere.

SGARs opp til re-evaluering av Health Canada i 2022

Plantevernmidler er i fellesskap regulert av provinsene og Health Canada, som vurderer dem hvert 15. år. I 2010 revurderte Health Canada Pest Management Regulatory Agency SGARs og introduserte nye tiltak over hele landet for å redusere risikoen for ikke-målarter. Innenlandske SGAR-er ble fjernet fra markedsplassen, og bruken av dem ble begrenset til sertifiserte plantevernmiddelapplikatorer, bønder og myndighetsgodkjente skadedyrkontrollprogrammer. PMRA vil revurdere SGARs i 2022 for å avgjøre om de fortsetter å oppfylle gjeldende helse- og miljørisikovurderingsstandarder.