Tuesday, November 29
Shadow

Adobe, himmel og bein i Georgia O’Keeffes Abiquiu-hjem


27. september 2022

Denne gangen visste jeg å reservere billetter måneder i forveien for en guidet omvisning i Georgia O’Keefes hjem og studio i Abiqui, New Mexico, omtrent en time nordvest for Santa Fe. Jeg ankom ved middagstid 30. august, ivrig etter å lære hva jeg kunne om den kjente artisten. Men først, skyer og en adobe vegg.

In the Eightth Yard av Georgia O’Keeffe

Ikke samme vegg, ikke samme sky. Og likevel, å se hjemmet hans fremkaller et rush av gjenkjennelse når man ser på maleriene hans igjen.

Abiquay O’Keefes hus var vinterhjemmet hans. I løpet av sommeren flyttet han til Ghost Ranch, 12 mil unna. “Selv om O’Keefe har en fantastisk beliggenhet,” forklarer O’Keefe Museum, “O’Keefe’s Ghost Ranch var ikke egnet for hans helårsbolig. O’Keefe kjøpte et større hjem, i landsbyen Abiquiu, med sine godt vannede hager og vinterkomfort. Eller for ham. En godt vannet hage – en verdig drøm! Han bodde her fra 1949 til 1984.

Guiden vår tok oss først med inn i bakgården, hvor de blekede hornene på en gammel tømmerstokk minner om O’Keeffes gevir og beinmalerier.

Vi så store hager, der rader med grønnsaker og frukttrær en gang ga det meste av maten til kjøkkenet hennes.

En aquikia leverer fortsatt vann til hagen.

Et stort bildevindu ser inn i O’Keefes modernistiske stue, hvor en sunn jadeplante nyter lyset. Et dypt vindu inn i steinlinjen i samlingen hans. Vi vil besøke interiøret senere, men dette rommet er forbudt for besøkende for å beskytte det skjøre adobegulvet.

En smal passasje fører fra hagen til en gårdsplass eller gårdsplass, som O’Keeffe kaller det.

Stablet mais pryder en vegg.

Passasjen kan sees fra innsiden av gårdsplassen

Direkte gir andre dører tilgang til det falleferdige adobehuset. “De eldste rommene i huset ble trolig bygget i 1744. Huset ble utvidet på 1800-tallet i Pueblo-stil. Hacienda laget av adobe (slamstein), med husrekker organisert rundt en felles åpen plass eller et lite torg. museets nettside forklarer.Stedet var falleferdig da O’Keefe kjøpte det og brukte flere år på å restaurere det fra grunnen av.

På gårdsplassen fascinerte en mørk dør (til venstre) kunstneren – en dør han ville ende opp med å male igjen og igjen. “Da jeg klatret opp og gikk mot ruinene,” husket O’Keefe, ifølge nettstedet, “fant jeg et veldig fint rom og en uteplass med bøtter for å samle vann. Det var en god størrelse uteplass med en lang vegg med en dør på den ene siden. Jeg burde hatt den veggen med dør.

Guiden vår tok frem en laminert reproduksjon av O’Keefe Courtyard II for å vise oss hvordan kunstneren abstraherte dørene og veggene.

Fra dette…

Courtyard II av Georgia O’Keeffe

… fordi den henger i New Mexico Museum of Art i Santa Fe, hvor vi skal se den i morgen.

Rett bortenfor muren gjennom porten fører en portal dekorert med en hjortehodeskalle og gevir, keramikk og mange andre steiner av O’Keeffe fra gårdsplassen gjennom en tredør.

MØTE

En delvis bihorn sauehodeskalle er balansert på en stein på toppen av en stang.

Gjørme på en adobe-vegg, et lite ansikt titter ut.

Vi gikk inn på en annen gårdsplass, hvor bildøren var åpen.

Hvis du går ut den porten, er dette utsikten du kommer tilbake til.

Nå ble vi invitert inn, på kjøkkenet. Lagringsnisjer er skåret inn i adobe-veggene.

Blikket mitt ble trukket fra et kjøkkenvindu til en lav vegg og en einer og et lite tre blokkerte utsikten. Jeg spurte om hagen var slik den var på O’Keefes tid, og ble fortalt at den var det. Tidene endrer seg, gjør de ikke? Jeg er litt overrasket over at O’Keefe ikke foretrakk elegante, kompakte innfødte planter fremfor slike overbeskjærte, malplasserte busker.

Fra kjøkkenet kan vi se to forbudte rom, begge med leirgulv. Jeg husker ikke hva dette rommet ble brukt til. Kanskje tørke og bevare planter?

Den andre plassen begynner i en enkel spisestue med en Isamu Noguchi papirlampe som han ga til O’Keefe.

Utenfor spisestuen finner du den moderne stuen med store panoramavinduer og takvinduer. Adobe løper over gulvet.

En bregnekaskade og kobberkjele i vinduslyset

Stuen, med utsikt over et gammelt tamarindtre – hvordan jeg ville gå inn i dette rommet og se meg rundt.

Utenfor, der potteplanter lener seg tilfeldig over stabler med trær

Deretter så vi O’Keeffes vinterstudio, et stort, hvitt rom med et stort bildevindu som umiddelbart fanger blikket.

Vinduet får deg til å føle deg som en del av det nordlige New Mexico-landskapet.

Storfehorn står grasiøst i et dypt vindu.

I et hjørne ved vinduet har en studioseng med en spartansk baldakin utsikt over den episke utsikten.

Et annet vindu, dekket med gardiner, tilbyr en smal flekk med chaparral.

Fjær festet til veggen

Utenfor pryder mer av O’Keefes steinsamling en flat stein som peker som en pil mot et fjernt fjell.

Et hjørnevindu på O’Keefes soverom (ikke åpent for besøkende) tilbyr en spøkelsesaktig utsikt over lampen med sin hvite seng og reflekterende røde steiner og grønne chaparral.

tre ringer

O’Keefes hus ligger på kanten av en bratt mesanin, med utsikt over en grønn dal nedenfor.

Guiden vår står foran veien som inspirerte O’Keefe Winter Road Eye

Rett nedenfor huset slynger en svingete tofelts vei seg gjennom trærne før den smalner rundt en annen bakke. O’Keeffe skrev om denne veien og malte den:

«Rommet mitt på Abiquiu House har to vegger av glass, og fra ett vindu kan jeg se gatene i Española, Santa Fe og verden. Veien fascinerer meg med sine opp- og nedturer, og til slutt sin brede sveip mens den slynger seg til fjelltoppveggen min for å passere meg. Jeg tok to-tre bilder med kameraet. For en av dem snudde jeg kameraet i en skarp vinkel for å fange alle veiene. Det var tilfeldig at jeg tenkte på veien som i luften, men det gjorde meg glad og jeg begynte å tegne og male den som en ny form. Trærne og mesaen ved siden av var irrelevant for det maleriet – det var bare veien.»

https://www.denverartmuseum.org/en/blog/10-quotes-georgia-okeeffe

Stedene O’Keefe så hver dag, som han studerte og prøvde å fange igjen og igjen i maleriene sine, ga meg ny innsikt i arbeidet hans. Nå kunne jeg se maleriene hans overalt, selv på parkeringsplassen bak besøkssenteret, der denne flotte hårete bomullsskogen strakte lemmene mot himmelen.

Cottonwood Tree (nær Abiquiu), New Mexico av Georgia O’Keeffe

Neste: O’Keefes maleri av Taos Adobe Church og den svimlende Rio Grande Gorge Bridge nord for Taos. For et tilbakeblikk på Santa Fes fargerike kunst- og arkitekturgallerier og museer, klikk her.

Jeg tar gjerne imot kommentarer. Rull til bunnen av dette innlegget for å legge igjen et. Hvis du leser en e-post, klikk her for å gå til Digging og finne kommentarfeltet nederst i hvert innlegg. Og hei, har noen videresendt denne e-posten til deg og du vil abonnere? Klikk her for å få Digging levert rett i innboksen din!

__________________

stave dypt

20. oktober Garden Spark Talk Black Flora-forfatter Teresa Speight er i salg nå, og du er invitert! Teri vil dele historiene om banebrytende svarte blomsterhandlere, blomsteraktivister og blomsterhandlere som gjør ekstraordinært arbeid over hele USA i sin profil av disse ekstraordinære skaperne. svart flora er oppløftende og inspirerende; Se min bokanmeldelse for mer informasjon. Bli med oss ​​og møt Teri på hennes foredrag og boksignering. Det er begrenset med plasser og billetter må kjøpes på forhånd.

Lær om hagedesign fra ekspertene her Hagens gnist! Jeg arrangerer private samtaler med inspirerende designere, landskapsarkitekter og forfattere flere ganger i året i Austin. Dette er arrangementer med begrenset inngang som blir raskt utsolgt, så bli med på Garden Spark-postlisten for å bli varslet på forhånd. Bare klikk på denne linken og be om å legge til. Du finner årets høyttalerbesetning her.

Alt materiale © 2022 av Pam Penick for Excavations. Uautorisert gjengivelse er forbudt.